Victor A. FinnBerg:
Elämän Värit
näyttely sanoin ja kuvin


Kasvihuoneilmiössä 22.7.2006 - 9.5.2008
(www.kasvihuoneilmio.fi)

Kaikki myynnissä olevat valokuvat
myydään Kasvihuoneilmiön kautta.

Näyttelyn esittely | Elisan avoin kirje

Osa 1. Raunioita, bittejä, mielettömyyttä

Johdanto osiin 2. - 9.
Osa 2. Kaupungin valot
Osa 3. Farao ja Orja
Osa 4. Muurien suojassa
Osa 5. Ruoskijan loppu
Osa 6. Herääminen kevääseen
Osa 7. Meren ja metsän sylissä
Osa 8. Värien jäähyväiset
Osa 9. Musta ja Valkea Kuolema

Osa 10. Elämän Värit

...edellinen sivu     seuraava sivu...

Näyttelyn esittely

Tämä näyttely esittelee ensimmäisen kerran yleisölle kirjailijan ja valokuvaajan, joka käyttää taiteilijanimeä Victor A. FinnBerg. Vaikka hän kantaakin päävastuun näyttelyn aineistosta, ei hän halua pitää näyttelyä pelkästään omanaan, vaan haluaa sanoa seuraavaa:

"Kun sain tehtäväkseni alkaa suunnitella tätä näyttelyä, oli selvää, että sanallisen ja kuvallisen ilmaisun raakamateriaalina käyttäisin Elisan mennyttä ja nykyistä elämää. Näyttelyn keskeinen osa on kehityskertomus Elisasta, yleisinhimilliset mitat saava kuvaus ihmismielen sulkeutumisesta ja avautumisesta, siitä kuinka värit voivat puhjeta elämän värittömyyteen. Ilman Elisan elämästä saatua aineistoa en olisi koskaan edes kyennyt työstämään tällaisia asioita.

Avainsana useissa kuvissa on voimakas vuorovaikutussuhde kuvaajan ja kuvattavan välillä. Näyttely on minun tulkintaani siitä, mitä Elisan silmät ovat nähneet ja mitä hänen mielensä on kokenut, kuin myös sitä, minkä itse olen ymmärtänyt, niin että on toisinaan vaikeaa erottaa näkemyksiämme toisistaan. Myös lopullisen materiaalin valinnassa ja viimeistelyssä on Elisa ollut ratkaisevalla tavalla mukana."

Tämä näyttely on syntynyt todellisesti eletystä elämästä ja pakollisesta sanomisen tarpeesta – sekä aivan viime hetkiin polttaneesta tuskasta, jonka pakottamana tämä yhteistyömme ensimmäinen julkisesti esiteltävä hedelmä syntyi kuin pitkään raskaana olleen äidin lapsi. Alkuperäisenä taustana on myös aikoinaan esittämäni pyyntö saada näyttelyn taiteilijan kuvia myyntiin Kasvihuoneilmiöön; pyyntö, johon kuvaaja silloin suhtautui kielteisesti, mutta jonka hän sittemmin hyväksyi.

Suurin osa näyttelyn kuvista on syntynyt tositilanteissa, vaikka jotkut niistä ovatkin tarkasti suunniteltuja ja erilaisin kuvankäsittelymenetelmin toteutettuja. Ylimpinä kriteereinä kuvia valittaessa on pyritty pitämään joko kuvan viestiä, sen eettistä sanomaa tai puhtaasti esteettisiä arvoja. Toivoaksemme olemme onnistuneet sulauttamaan niitä myös yhteen.

Kun aloimme valmistella materiaalia, emme tienneet millainen kärsimysnäytelmä tästä kaikesta vielä seuraisi ja kuinka aivan viime metreille asti joutuisimme panemaan itsemme täysin likoon. Perfektionismimme tähden emme halunneet tehdä taiteellisia kompromisseja, mutta henkilökohtaisesti häpeän sitä, että elämäni tulee näin julkisesti esille. Se että tunnen olevani totuuden velkaa ihmisille, ja että muut samankaltaisia kokeneet voisivat saada lohdutusta ja toivoa, on antanut minulle kuitenkin voimaa kestää kaiken sen sieluni alastomaksi repimisen, jota kuvissa ilmenee. Näyttelyssä paljastan monia hyvinkin kipeitä yksityisasioitani ja toivon, etteivät minuun kytköksissä olleet ihmiset tarpeettomasti joutuisi kärsimään sen tähden, että minun on ollut pakko totuuden tähden tehdä se, minkä olen tehnyt. Myös monet elämäni arvokkaimpina pitämistäni asioista, kuten rakkaus ja usko, ovat kuin häväistyinä kuvissa.

Henkilökohtaisella tunnetasolla ehkä kaikkein kipein näyttelyn kuva on kuva itsestäni nuoruudessani silpuksi heittelemäni raamatun äärellä. Kuvaa ei suunniteltu vaan siihen jouduimme kuin pakon sanelemina. Nähdessäni vanhan kattoon heittelemäni raamatun purskahdin itkuun, niin kuin se joka itkee kuollutta lastaan. Saattaa tuntua siltä, että me suorastaan häpäisemme raamattua haluten tarkoituksellisesti loukata uskonnollisia tunteita. Niin emme halua tehdä. Sille me emme vain yksinkertaisesti voi mitään, että tuo kuva kuuluu tähän näyttelyyn. Uskonto ja raamattu ovat, niin paljon kuin ne ovatkin tuoneet toivoa ja lohdutusta maailmaan, olleet silti välikappaleina paljossa pahassa, niin kuin omassa elämässänikin. Raamattu on ollut suoranaisen epäjumaloinnin kohde, elävän, todellisen Jumalan korvike. Minä tiedän, että kirjan minullekin kallisarvoiset, ikuisuusarvon omaavat asiat ovat katoamattomia, mutta kuinka paljon inhimillistä kärsimystä ja tuskaa onkaan sokea sitoutuminen raamatun muinaisaikaisiin sääntöihin aiheuttanut! On oikeus ja kohtuus, että kyseinen kirja kirjoittajineen, sen myöhempine opettajineen sekä kaikki siitä alkunsa saaneet uskonnot eri lahkoineen, kantaisivat myös oman vastuunsa siitä pahasta, mitä raamatun suojissa ja käyttämällä sitä aseena toista vastaan on tehty. Se on ollut monille vain kauniilta näyttävä kulissi pahojen tekojen peittämiseksi.

Toivomme, että tämä näyttely puhuttelisi sinuakin, ja että valokuvat voisivat muistuttaa esillä pitämiämme elämänarvoja myös Kasvihuoneilmiön asiakkaitten seinillä sisällöttömien massatuotantosisustustaulujen asemesta.

Haluamme kiittää kaikkia niitä, jotka ovat tehneet mahdolliseksi tämän näyttelyn. Erityisen kiitoksen haluamme lausua kuvankäsittelyssä ratkaisevasti auttaneelle Jukka Ritvaselle (www.pictrex.fi) sekä kaikille kuvattavina olleille.

E.P. - Kasvihuoneilmiön omistaja

...edellinen sivu     seuraava sivu...

Näyttelyn esittely | Elisan avoin kirje

Osa 1. Raunioita, bittejä, mielettömyyttä

Johdanto osiin 2. - 9.
Osa 2. Kaupungin valot | Osa 3. Faarao ja Orja | Osa 4. Muurien suojassa
Osa 5. Ruoskijan loppu
Osa 6. Herääminen kevääseen | Osa 7. Meren ja metsän sylissä | Osa 8. Värien jäähyväiset | Osa 9. Musta ja Valkea Kuolema

Osa 10. Elämän Värit